_Een levend icoon in de stad

Hoe combineer je twee gebouwen met compleet verschillende functies, namelijk een bouwmarkt en een parkeergarage met 500 parkeerplaatsen, én zorg je er tegelijkertijd voor dat het een aantrekkelijk gebouw wordt? Laat dat vraagstuk maar over aan architect Wim de Bruijn, van Bureau voor Stedebouw & Architectuur uit Rotterdam.

De Bruijn was al vroeg betrokken bij de ontwikkeling van de mobiliteitshub aan de zuidkant van Rotterdam. De gemeente kampte met een mobiliteitsvraagstuk én de GAMMA zocht een nieuwe locatie. In andere steden in Nederland staan al mobiliteitshubs. Maar de combinatie van een hub met retail én parkeren is uniek. ‘De juiste ontwerpvraag formuleren is altijd het moeilijkst’, legt De Bruijn uit. Samen met Dunavast beet hij zich vast in dit project. ‘Alle partijen hebben onder tijdsdruk en ondanks alle corona-perikelen goed samengewerkt om het ontwerp tot leven te brengen. Het heeft al mijn verwachtingen overtroffen.’

Een kilometer aan lampjes
Kenmerkend aan een parkeergarage zijn de vloeren en hellingen met borstweringen. De borstweringen zijn vertaald als een ‘wikkel’ van geperforeerd aluminium die vanaf de entree tot het dak rond het gebouw gewikkeld is. Hieronder is de ‘doos’ van de bouwmarkt gestoken. De wikkel is aan de binnenzijde voorzien van ledverlichting met letterlijk een kilometer aan lampjes, die het gebouw tot leven brengt. ‘Die verlichting kunnen we programmeren. Stel dat Feyenoord scoort, dan kunnen we de lampjes wit en rood laten knipperen en het gebouw laten meejuichen. Of we maken een regenboog in oktober. Zo creëren we voor iedereen een levend icoon in de stad. Dat is toch prachtig!’

Duurzaam bouwen
De mobiliteitshub ligt aan de Stadionweg en is het eerste gebouw van Feyenoord-City, een grote ontwikkeling in Rotterdam-Zuid. ‘Allereerst wil je natuurlijk zo duurzaam mogelijk bouwen, dus we hebben bijvoorbeeld specifiek gekozen voor circulaire materialen zoals betongranulaat: dat is beton dat opnieuw wordt gebruikt.’ Verder is de hub vooral uit staal gebouwd, een duurzaam materiaal dat in de toekomst kan worden hergebruikt. ‘Maar ook is er letterlijk ruimte voor groen’, vertelt De Bruijn. Aan de kant van de Stadionweg komt over de gehele lengte van het pand een groene wand van enkele meters omhoog met hedera. ‘We hebben gekozen voor hedera want dat groeit snel (dicht) en is onderhoudsvriendelijk. Én het geeft een mooie natuurlijke uitstraling.’

Onder tijdsdruk een mooie prestatie geleverd
De grootste uitdaging lag voor de architect vooral in de planning. ‘We hebben deze mobiliteitshub in minder dan 2 jaar tijd ontworpen en gebouwd. Dat is uitzonderlijk snel.’ Volgens De Bruijn kan dat alleen maar als alle partijen de visie goed voor ogen houden en oplossingsgericht blijven denken. ‘En dat is bij dit gebouw uitstekend gegaan,’ sluit de architect af.

Past een mobiliteitshub ook binnen de ambities van jouw gemeente? Neem dan contact op met Dunavast.

Hoge Rijndijk 306A
2314 AM Leiden