In het gebied Stadionpark in Rotterdam Zuid verrijst dé nieuwe mobiliteitshub van de stad. Qua omvang kent deze hub zijn gelijke niet in Nederland. Aart Jan Verdoold, CEO van Dunavast én trotse mede-initiatiefnemer, ontwikkelaar én eigenaar van dit mooie project vertelt: ‘De mobiliteitshub is een echte eyecatcher én een prachtig uithangbord voor de duurzame ambities van de stad Rotterdam.’
Drie functies op één plek
In 2019 klopten de gemeente Rotterdam en Intergamma (moederbedrijf van GAMMA) bij Dunavast aan. De GAMMA moest worden verplaatst, vanwege de gebiedsontwikkeling Stadionpark. De aangewezen plek was een bestaande P+R van de gemeente. De uitdaging was om deze twee functies – retail en parkeren – samen te brengen. Daarnaast moest er nog een functie aan toe worden gevoegd, namelijk een mobiliteitshub. Een plek in de stad voor duurzame mobiliteit. Dunavast zag een mooie oplossing in het zogeheten dubbel grondgebruik. ‘Door parkeerplaatsen boven de GAMMA te realiseren én in deze parkeergarage een mobiliteitshub te realiseren, kwamen eigenlijk drie wensen samen.’
Icoon voor de stad
Dunavast had een duidelijke visie: er moest een aantrekkelijke combinatie komen van een publieke functie (GAMMA) en mobiliteit. Architect Wim de Bruijn ontwierp de mobiliteitshub: op de begane grond de winkel en boven de winkel, ruimte voor zo’n 500 parkeerplaatsen, waaronder ook oplaadpunten voor elektrische vervoersmiddelen. Met op de gevel zo’n 16 miljoen LED-lampjes die geprogrammeerd kunnen worden tot mooie lichtshows, kun je niet om de mobiliteitshub heen. ‘Mijn complimenten aan Wim de Bruijn voor het ontwerp het is echt een prachtig gebouw geworden. Hiermee is Rotterdam een iconisch gebouw rijker.’
Investeren in mobiliteit
Dunavast investeert graag in thema’s voor de toekomst, zoals mobiliteit. Daar past de mobiliteitshub natuurlijk goed bij. ‘Verschillende verkeersstromen vanuit de regio komen samen in de hub. Hier kunnen bezoekers van de binnenstad, de Kuip of Ahoy,hun auto parkeren en op duurzame manier hun weg de stad in vervolgen: met een elektronisch vervoersmiddel of met de tram.’ Zo ontlast de hub niet alleen de binnenstad van Rotterdam, maar sluit deze ook aan bij trends zoals ‘mobiliteit als een service’ en deeleconomie.
Ontwikkelaar, eigenaar en belegger
Dunavast is niet alleen betrokken als ontwikkelaar, maar is ook eindbelegger van het gebouw. ‘Wij hebben langdurige huurcontracten afgesloten met Intergamma en de gemeente Rotterdam.’ Dunavast had een centrale rol in de samenwerking om de hub in een kort tijdsbestek te realiseren: ‘ Een dergelijke rol past ons uitstekend, wij ontzorgen de stakeholders, maken knelpunten bespreekbaar en denken altijd in oplossingen.’ De ontwikkeling van de mobiliteitshub smaakt voor Verdoold zeker naar meer. ‘We hebben laten zien dat wij een publieke functie kunnen combineren met een mobiliteitsvraagstuk voor een gemeente. Wij zouden een dergelijk duurzaam visitekaartje voor elke gemeente in Nederland willen ontwikkelen en willen toevoegen aan onze portefeuille!’
Past een mobiliteitshub ook binnen de ambities van jouw gemeente? Neem dan contact op met Dunavast.
Hoge Rijndijk 306A
2314 AM Leiden